www.danadance.co.il - סיכום הרצאה
           
   
הרגלי תזונה נבונה
סטודיו דנה 2011
 
תזונה וצריכת מזון ידועים כמרכיבים הכרחיים וייחודיים בשמירה על הבריאות שלנו. חשיבותם עוד רבה במיוחד בשלב הצמיחה והגדילה בו לגוף יש צרכים נוספים.
עקב פרסום המזון והשיווק הנרחבים, זמינות ונגישות המזון המתועש ואופי החיים המודרני והמהיר, אנו מתמודדים עם שפע של מידע תזונתי ממקורות רבים ושונים ומתקשים למלא אחר ההמלצות התזונתיות המומלצות עבורנו.
 
פירמידת המזון הינה מודל המלמד להרגלי תזונה נבונה. הפירמידה מסבירה בצורה פשוטה ותמציתית מה עלינו לאכול ומתייחסת למזונות השונים. לכל מדינה יש פירמידה המתאימה להרגלי האכילה של תושביה ולנו יש את בפירמידה המתאימה לתושבי מדינת ישראל:
 
 
לפירמידה יש בסיס רחב וקצה צר ובנויה מ6 קומות. בכל קומה קבוצת מזון ומתוכן 5 קבוצות מומלצות לצריכה יומית. מבנה הפירמידה מתאר את הכמות היחסית בין ששת קבוצות המזון, ככל שעולים בכיוון קודקוד הפירמידה הכמות היחסית לאכילה הולכת וקטנה.
 
 בואו נכיר את קבוצות המזון השונות:
 
בקומת הקרקע- המיים:
המים מהווים את המרכיב העיקרי בגופנו. השתייה המומלצת ביותר היא מים. במים ובעיקר במי ברז יש גם מינרליים החשובים לגדילה כמו סידן, מגנזיום ופלואור. חשוב להצטייד בבקבוק מים כשיוצאים מהבית (לביה"ס, לחוגים ובכלל) ולשתות מים על פני כל היום- בין ובזמן הארוחות. ההמלצה היומית לשתיית מים הינה 7-10 כוסות.
 
בקומה הראשונה- קבוצת הדגנים:
בה נמצאים מזונות עשירים בעיקר בפחמימות. הקבוצה מספקת גם סיבים תזונתיים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. בקבוצה זו נכללים הלחם, אטריות, פסטה, אורז, פתיתים, שיבולת שועל, תירס, אפונה, חיטה, גריסים, תפו"א, כוסמת, דגני בוקר, גרנולה ועוד'
מקבוצה זו יש לאכול באופן יחסי כמות גדולה יותר וכמעט בכל ארוחה. מומלץ בעיקר לשלב דגנים בצורתם המלאה.
 
בקומה השנייה- קבוצת הירקות והפירות:
שתי הקבוצות מכילות מים, סיבים וויטמינים ומינרלים. כדאי לאכול במידת האפשר בקליפתם. מומלץ לאכול במהלך היום ירקות ופירות בצבעים שונים ולשלב כל יום לפחות ארבע מחמשת הצבעים: ירוק, אדום, צהוב וכתום, לבן וסגול.
 
בקומה השלישית- קבוצת המזונות העשירים בחלבון:
קבוצה הכוללת את מוצרי הבשר כמקור לברזל, מוצרי החלב כמקור לסידן, ביצים וקטניות. קבוצה זו מספקת רכיבים נוספים: אבץ בכולם, B12 במזונות מן החי, סיבים בקטניות ואומגה 3 בדגים. חשוב לשלב מנה בשרית כל יום לדוגמה: בקר/ עוף / הודו/ דגים. הסידן הוא מינראל החשוב מאוד לגדילה והתחזקות העצמות והשיניים ולכן יש לשלב לפחות 3 מוצרי חלב ביום לדוגמה: חלב, גבינה, יוגורט. אפשר לשלב כל יום ביצה ולפחות 4 בשבוע. כדאי לשלב פעם- פעמיים בשבוע תבשיל עם קטניות (במרק, באורז וכו').
 
בקומה הרביעית- קבוצת המזונות העשירים בשומנים:
קבוצה זו מכילה מזונות כמו שמן, אבוקדו, אגוזים, שקדים, זיתים וטחינה. מזונות אלה חשובים לבריאות אך הגוף זקוק להם במידה. המזונות העשירית בשומן לא רווי על סוגיו, לרוב שמנים צמחיים מומלצים יותר. שומן רווי שמקורו בחי מומלץ פחות (למשל חמאה) אך גם בצומח (כמו המרגרינה). כולסטרול (מהחי) ושומן טראנס (ממזון מעובד) לא מומלצים.
 
בקומה החמישית- קבוצת הממתקים:
מכילה מזונות עשירים בשומן וסוכר/ מלח. מזונות אלה אינם הכרחיים לבריאותנו כלל והגוף יכול להתקיים גם בלעדיהם ולכן קבוצה זו קטומה בראשה ומופרדת מגוף הפירמידה. ההמלצה היא להפחית את השימוש בהם עד כמה שניתן.לא מומלץ לאכול יותר ממתק אחד קטן (עד 100 קלוריות) ליום.
 
מהי אכילה מגוונת?
-          בחר/י מזונות מכל 5 הקבוצות בגוף הפירמידה
-          במשך היום יש לגוון גם בבחירת מזונות שונים מכל קבוצה
-          רצוי שכל ארוחה תכיל שלוש קבוצות מזון לפחות
 
אם נשתמש בעקרונות ובמסרים של הפירמידה, נוכל לבחור את המזונות שלנו בצורה הטובה ביותר, לגדול, לקבל אנרגיה ומבחר רכיבי תזונה לפי צרכינו ולשמור על בריאותנו


 

 

 

  
לפרטים:
  09-7653284, 052-3801163  I  מרכז ספורט אלון, כפר סבא - ששת הימים 32  
 
 

לייבסיטי - בניית אתרים